INSTALLATION VIEWS
DOWNLOAD WALL TEXT


Hercules and Omphale
25 Prints of details of Hercules and Omphale attributed to Artemisia Gentileschi, painted c. 1636, located at Sursock Palace, Beirut and damaged during the 04'08'2020 Blats ; text

Hercule et Omphale

25 Reproductions de détails de l'œuvre d'Artemisia Gentileschi Hercule et Omphale, peinte vers 1636, conservée au Palais Sursock, Beyrouth, et endommagée lors de l'explosion du 4 août 2020 ; texte
“Under the rubble of my house I have lost Artemisia, my companion from three centuries ago who lay breathing gently on the hundred pages I had written”
Anna Banti

“Artemisia is lost, but Artemisia, her lamenting phantom presence, is everywhere, irrepressible”
Susan Sontag

"Since my first encounter with Hercules and Omphale, I never managed to see the work properly. The large (192 x 241 cm) canvas with dark tones was hanged opposite a window, so that wherever the eye would be positioned, some parts would be neat while others would be invisible due to reflections. This installation is an attempt to visually recollect the injured yet alive Hercules and Omphale. It is composed of 25 close ups printed on scale 1/1 and assembled on their precise positions. It is widely incoherent due to the variations of tonalities and perspectives of the photographs. It is moreover incomplete. These 25 closeups are the only parts for which I could produce readable images. What remains remained hitherto unknown until the painting was installed under appropriate light in the Getty Conservation. Therefore, in some way, I lost, in my turn, Artemisia, as it became in other hands."

Gregory Buchakjian, 1st of November, 2022


Le 4 août 1944, l’armée allemande en retraire a fait exploser des mines à Florence, détruisant les ponts sur l’Arno à l’exception du Ponte Vecchio, ainsi qu’une partie non négligeable de la ville médiévale, notamment la maison des historiens d’art Anna Banti et Roberto Longhi. Banti perdit le manuscrit d’un livre qu’elle avait écrit sur Artemisia Gentileschi.

(...)

Le 4 août 2020, un double explosion au port de Beyrouth a dévasté la ville, provoquant la mort de 218 personnes et des destructions estimées à 4 milliards de dollars. Une semaine après la catastrophe, je me rendis au palais Sursock avec Camille Tarazi et Georges Boustany. L’opulent symbole du cosmopolitanisme et de la prospérité de Beyrouth était en ruines.

(...)

Depuis ma première rencontre avec Hercule et Omphale, je n’ai jamais réussi à voir l’œuvre correctement. La grande (192 x 241 cm) toile était accrochée face à une fenêtre. Par conséquent, là où l’œil était positionné, certaines parties seraient nettes tandis que d’autres seraient invisibles à cause des reflets. Cette installation est une tentative de réassembler visuellement la toile d’Hercule et Omphale, blessée mais vivante. Elle est composée de 25 détails imprimés à l’échelle 1/1 et ajustés selon leurs emplacements précis. Elle est largement incohérente due la variation de tonalités et de perspectives des photographies. Elle est, par ailleurs, incomplète. Ces 25 détails sont les seuls pour lesquels j’ai pu produire des images lisibles. Le reste demeurait inconnu jusqu’à ce que l’œuvre soit installée au laboratoire de conservation du Getty.

Par conséquent, d’une certaine manière, j’avais perdu, à mon tour, Artemisia, qui était désormais en d’autres mains.

Gregory Buchakjian, 1er novembre 2022




exhibitions
- How will it end? Curated by Alicia Knock and Louma Salamé, Fondation Boghossian - Villa Empain, Brussels in partnership with Centre Pompidou, Paris, 2021
>> website

>> exhibition guide and catalogue
 
- 15 Years. Crossed Perspectives. Curated by Karina El Helou, Galerie Tanit, Beirut, 2022

podcast

- How will it end? Gregory Buchakjian / Fondation Boghossian

reviews
-
Bazar, 07'01'2022
- La Libre Belgique, 5'12'2021

presentation of Artemisia Gentileschi's paintings in Sursock Palace
- Italian Baroque Paintings in Beirut
, Medici Archive Project, Florence and New York, 2021
 

selected articles related to Artemisia Gentileschi's Hercule and Omphale (complete list in Wall Text)

- L'Orient-Le Jour, 14'11'2022
-
Beaux-Arts Magazine, 04'11'2022
-
Ars Magazine, 03'11'2022
-
Artnet, 28'10'2022
- La Repubblica, 27'10'2022
- The Times, 26'10'2022
-
The Art Newspaper, 26'10'2022
-
Hyperallergic, 26'10'2022
-
Getty Museum, 25'10'2022
-
The New York Times, 25'10'2022
-
Art. Das Kunstmagazin, 10'2021
-
de Volkskrant, 09'09'2021
-
Beaux-Arts Magazine, n. 446, 08'2021
-
Frankfurter Allgemeine Zeitung, 28'06'2021
-
Exibart, 11'06'2021
-
Hyperallergic, 09'06'2021

publications of Artemisia Gentileschi's paintings at Sursock Palace
- Maddalena. Il Mistero e l'Immagine
Exhibition Catalogue: Musei San Domenico, Forli, 2022. Contribution by Frederico Giannini

- Le signore dell'arte. Storie di donne tra '500 e '600. Exhibition catalogue, Milan, Palazzo Reale, 2021, Contribution by Riccardo Lattuada